قلقلی... شایدم... فلفلی

و یادمان باشد که زنگ تفریح دنیا همیشگی نیست... ساعت بعد حساب داریم...

قلقلی... شایدم... فلفلی

و یادمان باشد که زنگ تفریح دنیا همیشگی نیست... ساعت بعد حساب داریم...

بهارانه: عیدانه ای ۷ گانه...

 

سلام دوستان گل و نازنین 

 دو سه روزی بود که داشتم فکر می کردم برا بهارانه ی (احتمالا) آخر چی چی بنویسم و تقدیم کنم که هم خدا رو خوش بیاد و هم خلق خدا رو! یعنی هم مفید فایده باشه خوندنش و هم خسته نشید از مطالبش! آخر سر نتیجه ی تفکرات و جستجوها و دست و دل نوشته هام شد این هفت گانه ای که در ادامه ی مطلب می بینید.

البته فکر کنم یه ۶-۵ روزی به اینترنت دسترسی نداشته باشم و نتونم جواب کامنتای دوستان همیشگی این خلوتسرا رو بدم که همین الان عذرخواهی می کنم تا انشاءالله برگردم و از خجالتتون دربیام. 

در پناه حق تعالی علوی تبار و مهدوی خصال باشید  

عیدانه اول

بهانه ای برای عید

بهار فصل شکفتن و روییدن است فصل رویش جوانه های امید و آغاز نشاط هستی است.

بهار یادآور فضل بیکران حضرت پروردگار است .طبیعتی که خزان زده و مرده بود هم اکنون بار دیگر طعم حیات را می چشد و چون بلبلان نغمه خوان سرود خوش زندگانی را سر می دهد.

 این همه آدمی را به تدبر و تفکر در حیات و به ویژه در رستاخیز وا می دارد. چنان که پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:

« هنگامی که بهار را دیدید پس بسیار به یاد برانگیخته شدن باشید. »

ما که به گاه بهاران خانه خویش را از غبار یک ساله زدوده و از هر آلودگی پاک کرده ایم، آیا هیچ می اندیشیم که خانه ی دل نیز ، نه از غبار که از زنگار چندین ساله ی غفلت بزداییم؟

مسکن خویش را که همواره دست نظافت بر آن داشته هر سال می شوییم چگونه قلب خویش را که عرش رحمان است نمی روییم؟ غبار از آن نمی زداییم و به دست فراموشی می سپاریم؟

هنگام آن رسیده که پنجره ی دل های افسرده ی خویش را به سمت بهار بگشاییم و در این بهار دل انگیز سر آستان ذات بی همتا نهاده و شاکر نعمت های بی پایانش باشیم و به این ترتیب به استقبال عید نوروز برویم. چراکه عید از ریشه عود به معنای بازگشت بوده و به گفته ی راغب اصفهانی به معنای بازگشت به وضعیت مطلوب گذشته است.

بنابراین در عید بازگشت به فطرت توحیدی مطرح است . عید واقعی توفیق انجام دادن وظیفه ی تطهیر و تصفیه جان است. بازگشت به فطرت انسانی و سر انجام خود را باز یافتن و به خدا رسیدن است . روزی که ارزش های والای انسانی حفظ شود و گوهر وجود آدمی در باتلاق گناه آلوده نشود.آن روز عید یوم اله و روز شادمانی است. در روایات معصومین (ع) عید مفهوم بسیار ژرفی دارد.

امام صادق (ع) می فرمایند:

« شیوه ی انبیاء همواره چنین بوده که به جانشینان خود امر می کردند تا روز تعیین و نصب جانشین خود را عید بگیرند»

امام علی (ع) می فرمایند:

« روز عید روزی است که عبادات انسان مورد پذیرش پروردگار قرار گیرد بخشایش خداوند نصیب آدمی شود و انسان از گناه و آلودگی به دور باشد.»

در گفتار گران سنگ دیگری امام (ع) فرمودند:

« امروز عید است و فردا نیز عید است و هر روزی که در آن خدا را نافرمانی نکرده باشیم برای ما عید است.»

مولای متقیان امیرالمومنین (ع) در پی عمل پسندیده ی یکی از اصحاب خود در عید نوروز فرمودند:

«هر روز ما را نوروز بسازید»

حال بیاییم نوروزمان را رنگ عبودیت و جلوه ی بندگی دهیم . نوروزمان را پیمان خدا با بندگان در دوری از شرک و کفر قرار دهیم. روز کامل شدن دین مسلمانان با اعلام ولایت امیر المومنین (ع) کرده و یا روزی کنیم که بنا به سخن آسمانی امام صادق (ع)گشایش سختی ها و اندوه شیعیان و اهل بیت (ع) در آن رخ دهد. بیاییم نوروز باستانیمان را عید کنیم.

یاران ! فصل طرب از راه رسیده است. ابر و مه و خورشید و فلک همه از  بحجت دیدار روی دلدار در شور و شوقند حیف است ما آدمیان که خود را گل سر سبد خلقت می دانیم از انچه جامد و بی جان و بیشعور می پنداریم واپس بمانیم ،به حیات ابدی زنده نشویم و هم چنان مردگانی متحرک باقی بمانیم و بر غفلت دهشت بار خویش متعصبانه پای فشریم

بیاییم پنجره های دل های افسرده ی خویش را به سمت دم مسیحا بهار بگشاییم شاید احیا شود. به طرب آید و همراه با پایکوبی هستی ،پای کوبد و دست افشاند. بیاییم سخن پروردگار خویش را ناشنیده نگیریم که پس از ذکر حیات دوباره ی زمین می فرماید:

(این چنین در آخرت از خاک بیرون آورده خواهید شد.)

بیاییم ایرانیان در آغاز نوروز عید با محبوب خود این گونه نجوا کنیم :

مهدیا!  خزان زندگی من تنها با وجود تو بهاری میشود . وقتی بیایی تمام سروها در مقابل قدوم مبارکت سجده می کنند و هزاران گل سرخ بر سینه ی خاکی کوچه ها ، خواهند رویید بیا تا آسمان شب انتظارم ستاره باران شود. 

عیدانه دوم

ایران سر بلند

پیشینه ی ما ایرانیان دو هزار و پانصد سال همراه با توحید است. افتخار ما این است که حدودا هزار و چهارصد سال آن با ظهور اسلام مقارن می باشد. هزار و چهارصد سالی که با علاقه ی به قران و اهل بیت (ع) آغاز و همراه بوده و انشاءلله همیشه باقی خواهند ماند.

ایرانیان با پذیرش این دین آسمانی جایگاه و ارزش فطری، عقلانی و الهی خود را یافتند و به پاس این افتخار از همان سالهای آغازین ظهور اسلام خدمات فرهنگی ف سیاسی و اجتماعی ارزنده ای به جهان اسلام ارائه کرده اند . در همه ی زمینه ها به گونه ای حماسه آفریدند که بالاترین تشویق ها و مقام ها از سوی اهل بیت (ع) را به خود اختصاص داده اند و حتی در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بر طبق احادیث اشاره ی آن به قوم ایران و ایرانیان می باشد که در این مجال نمونه هایی از آن ها ذکر می گردد:

روزی پیامبر (ص) آیه ی 38 سوره ی محمد(ص) راتلاوت می فرمودند.آن جا که خداوند می فرماید:

(و ان تتولوا یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثلکم)

اگر روی برگردانید ( خداوند) جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد که مانند شما نخواهند بود.

در این هنگام از آن حضرت سئوال شد که این گروه چه کسانی هستند؟

رسول خدا (ص) در حالی که بر دوش سلمان فارسی می زدند فرمودند:

«این مرد و قوم او (ایرانیان)هستند »

در حدیث دیگری ابو هره می گوید که خدمت پیامبر نشسته بودیم که سوره ی جمعه نازل شد و آن را برای ما تلاوت فرمودند وقتی به آیه ی: (وءاخرین منهم لما یلحقوا بهم) رسیدند مردی سئوال کرد یا رسواله آن گروه چه کسانی هستند؟

آن حضرت ضمن اشاره به سلمان فارسی فرمودند:

(لو کان الایمان معلقا باثریا فتنا و له رجل من العجم و اسعد هم به الفارس)

« اگر علم و ایمان به ستاره ی ثریا بسته باشد و در آسمان قرار کیرد افرادی از عجم آن را به دست می آورند و سعادتمند ترین آنها فارس (ایرانیان) هستند»

و در حدیث دیگری نیز نقل است که روزی اشعث نزد امیرالمومنان (ع) آمد گفت: « ای امیرالمومنان این سرخ رویان (ایرانیان) که اطراف شما را گرفته اند و نزد شما نشسته اند بر ما چیره شده اند.»

حضرت از این سخن اشعث ناراحت شدند و سرشان را به زیر افکندند و سپس فرمودند:

«آیا امر می کنید که آنان (ایرانیان ) را طرد کنم؟ هرگز طرد نخواهم کرد چون در این صورت از زمره ی جاهلان خواهم بود. اما سوگند به خدایی که دانه را شکافت و بندگانش را آفرید حتما شما را برای برگشت مجدد به آیینتان سرکوب می کنند همان گونه که شما آنان (ایرانیان) را در در آغاز برای پذیرش این آیین سرکوب نمودید.»

پس ای ایرانیان مهدوی خصال و علوی تبار، برخود ببالید چراکه ایران و ایرانی از دیر باز با قرآن و اهل بیت (ع) انس داشتند و معصومین (ع)نیز در مناسبت ها و رویدادهای مختلف از ما و آداب و رسوممان تعریف و تمجید نموده اند.

برخود ببالیم که تنها کشوری هستیم که شهادت به ولایت امیر مومنان (ع) از مأذنه های کشورمان به صدا در می آید و هر جمعه با زمزمه ی دعای ندبه به انتظار آخرین وارث غدیر و وصی پیامبر (ص) نشسته و در دل نجوا می کنیم: «کی می آیی؟»

عقربه ها بس که گلو گرفته بر ثانیه ها

لحظه ها منتظر آمدنت پژمردند

ساعت عشق همه کوک شده در جمعه

پس که زنگی نزده عقربه ها هم مردند.

خداوندا ، عزیزا،مهربانا، خالقا، پروردگارا!

به حق پیامبر ، حیدر، زهرا (ع) و پاکان ، دعایش را اجابت ، ظهورش را فراهم و قیامش را محقق فرما.

عیدانه سوم

عیدی الهی

امام صادق (ع) می فرمایند:« هیچ روز نوروزی نمی گذرد مگر این که ما در آن انتظار فرج داریم.زیرا نوروز از روزهای ماست.ایرانیان آن روز را حفظ کردند ولی شما آن را ضایع کردید.»

ما ایرانیان رسوم بسیار پسندیده ای جهت نوروز داریم که بایستی از آن ها به بهترین صورت استفاده کنیم. یکی از این رسوم عیدی دادن و البته گرفتن ان است. شما دوست دارید که بهترین عیدی امسالتان را به چه کسی تقدیم کنید و یا آرزو دارید که نیکوترین عیدی امسال شما چه چیز می باشدو از چه کسی آن را هدیه بگیرید؟

بیاییم در هنگام تحویل سال نو که تحول حالمان به بهترین حال را از خداوند متعال درخواست می کنیم حال دیگران را نیز مد نظرداشته و برای آنان هم دعا کنیم.

بیاییم در سال جدید از یاد غریب ترین غریب عالم و مظلوم ترین مظلوم عالم غافل نشویم پدر مهربانی که در لحظه های به یاد ماندنی تحویا سال ، هفت سین ، عیدی، سفره و . . . کمتر از ایشان یاد می کنیم. در صورتی که تک تک این ها را آن حضرت با دست مبارکشان روزیمان گردانیده اند.

بیاییم این لحظه های شاد آغاز سال را به یاد پادشاه با کرامت عالم مولای قدرتمند و عالم سخاوتمندان حضرت مهدی (ع) باشیم و به دیگران نیز این امر مهم را توصیه نماییم.

بیاییم در سال جدید اولین کسی باشیم که با دل و زبانمان به امام زمانمان تبریک گفته و باتمام وجود عرضه بداریم یابن الحسن مولای من! در بهترین لحظه هایم شمارا فراموش نکرده و به یادتان هستم بیاییم اولین عید یمان را به اربابمان مهدی(ع) تقدیم کرده و ایشان را خشنود سازیم. بدانیم که کی توانیم با تقدیم صدقه برای سلامتی حضرت و یا تقدیم صدقه از طرف ایشان به فقرا خواندن سوره ای از قران ، نماز امام زمان(ع) زیارت آل یس، خطابه غدیر دعای فرج و هدیه ثواب امین ها پیشگاه آن حضرت به ایشان عیدی ارزشمندی تقدیم کنیم.

بیاییم از این پدر سخاوتمند رفع همهی گرفتاری ها بر آورده شدن حاجاتمان را به عنوان عیدی تقاضا کنیم و بدانیم که ایشان آن قدر با کرامات هستند که تقدیم عیدی از طرف ما را پذیرفته و هدایای ما را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

بیاییم دقیقا هنگام تحویل سال نو به توصیه ی امام صادق (ع) عمل کرده و انتظار فرج را از یاد نبرده و برای ظهور امام زمان ع) دعا کنیم و اینگونه ارادتمان را به سرورمان نشان دهیم.

آقای من!ظهور شما و خلاص شدن از دوران غم بار غیبت شما بالاترین عیدی برای عالم است.

عیدانه چهارم

تقارن مبارک

عمر انسان به عنوان سرمایه ای گران بها برای کسب تعالی و ترقی به او هدیه شده و انسان های زیرک از لحظات و فرصت های مو جود در آن به خوبی استفاده می کنند. به همین خاطر مکتب انسان ساز تشیع در تعالیم خود از هر فرصتی برای هدایت انسان ها و ابلاغ پیام اهل بیت علیهم السلام استفاده نموده است.

اهمیت این مطالب تا حدی است که مولایمان امام حسین علیه السلام حتی در آخرین لحظات عمر شریفشان در روز عاشورا دست از پند و نصیحت آن قوم نابکار بر نداشته و حجت را بر آنان تمام فرمودند.

اینک در موسم سال نو می باشیم نوروزی که متقارن با روز سر نوشت ساز بشریت یعنی اولین جشن غدیر در حجة الوداع سال دهم هجری بوده است چراکه  امام صادق علیه السلام می فرمایند:

 ( ان الیوم النیروز هو الیوم الذی اخذ فیه النبی لا میر المومنین العهد بغدیر خم و اقرو له فی الولایة)

«براستی نوروز روزی است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم  در آن روز برای امیرالمومنین در غدیر خم برای ولایت او اقرار گرفت.»

ایام نوروز که فصل دید و بازدید با بستگان و صله ارحام می باشد فرصتی مناسب است که در کنار این امر مهم رسالتمان را در اجرای فرمان مطاعپ یامبر اکرم در خطبه غدیر را فراموش نکنیم آنجا که ایشان به همه ی مسلمانان امر فرمودند تا پیام غدیر را به نسل های بعد از خود تا قیامت برساند:

(فلیبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامة)

پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و فرزند داران به فرزندان تا برپایی رستاخیز ابلاغ کنند.

چراکه غدیر عنوان عقیده ی ما و اساس دین اسلام و ثمره نبوت پیامبر صلی الله علیه وآله است پیام غدیر تعیین صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست و خطابه غدیر زنده ترین سند ولایت مطلقه ی الهیه ی دوازده امام علیهم السلام است. این خطابه که آخرین و مهمترین سخنرانی آن حضرت در بزرگترین اجتماع مسلمانان می باشد، باید به عنوان برترین سند معتبر اسلام ، به صورت شایسته در معرض دید جهانیان قرارگیرد .

پس بسیار به جاست که ما ایرانیان ولایت محور ضمن توصیه به دیگران در گرامی داشت ایام سال نو ، در حفظ و صیانت از این سند معتبر علوی با صاحب ان پیمان ببندیم و عرضه بداریم :

یا علی!

این پیمان نامه ی ما با پیامبر و توست : که با تمام غریریان راستین چون سلمان ها و مقدادها  هم صدا می خوانیم :

« . . . البته که سخنان تو را شنیده ، پیروی می کنیم و از ان خشنود و بر آن گردن گذاریم: و بر ان چه از سوی پروردگارمان و پروردگار تو در امامت اماممان  علی امیرالمومنین و دیگر امامان – از صاحب او – به ما ابلاغ کردی : با تو پیمان می بندیم ، پیمانی با دل و جان و زبان و دستانمان .با این پیمان زنده ایم و با آن خواهیم مرد و با این اعتقاد برانگیخته می شویم و هرگز آن را دگرگون نکرده شک و انکار نخواهیم داشت هرگز از عهد خود برنگشته پیمان نشکنیم . .. »

عیدانه پنجم

 هنوز دیر نیست  . . .

در طلیعه ی سال نو همه کس و همه جا ، لباس تازه به تن می کنند. زمین مرده در بهار طبیعت حیاتی دوباره یافته و با شادابی و طراوت به سوی کمال خویش سیر می کند . در این ایام نوروز فرصت خوبی است که ما هم به تبعیت  از طبیعت در اعتقادات و افکار خویش  تجدید نظر کنیم .

فکر کنیم آیا به توصیه ی پیامبر اکرم (ص)در غدیر خم عمل کرده ایم ؟

مگر ایشان در غدیرخم و در خطابه را نفرمودند؟

ایا درست فراگرفته ایم و یا در نشر و فرهنگ سازی خطابه ی غدیر کوشا بوده ایم ؟

اگر در این مسیر به نحو احسن و شایسته عمل کرده و با بررسی عقاید و اعمال خود به نمره ی قابل قبولی دست یافته ایم . بایستی خداوند را به نعمت عظمی شاکر باشیم و اگر نه هم اکنون بهترین زمان برای از سر گیری راه درست پیوست و پوییدن طریق هدایت است.

بدانیم که اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین آسمانی توجه خاصی به سرنوشت آدمی دارد.

از این رو راه بازگشت از عملکرد نا صحیح  را به نام «  توبه» به روی انسان ها گشوده است تا در  مقطعی احساس یاس و نا امیدی از خطا کاران سلب شده و راه صحیح را از سر گیرند

قران مجید با لطافت و ظرافتی خاص در آیات متعدد این مطلب را عنوان می کند جا که می فرماید:

(قل بعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمه اله ان اله یغفر الذونوب جمیعا)

« ای پیامبر بگو : ای بندگان من که در ظلم به خود از حد گذشته و به خود تجاوز به تعدی نموده اید از رحمت خداوند نا امید نباشید زیرا که خداوند همه ی گناهتان را می امرزد .»

اهل بیت (ع) نیز به عنوان معلمان الهی دین مبین اسلام  از هر فرصتی برای جلب و جذب افراد به صراط مستقیم استفاده میکردند و هیچ مانعی را باعث دوری از راه حق نمی دیدند . وجود ادعیه مأثوره امامان معصوم (ع) که در گنجینه های معنوی تشیع نظیر مفاتیح الجنان صحیفیه سجادیه و دیگر ادعیه موجود است و در مناسبت های معنوی خاص مانند روز عرفه لیالی و ایام مبارک ماه رمضان ماه های رجب و شعبان خووانده می شوند بهانه ای را به دست انسان های گناهکار می دهند تا راه بازگشت را از سر بگیرند .همچنین انسان های نیکوکار با توسل و تمسک به این ریسمان های الهی پله های تعالی و ترقی معنوی را پیموده و راه و رسم چگونه سخن کفتن با خالق مهربان را از زبان معصوم (ع) فرا گیرند.

برای مراسم نوروز نیز ادعیه ی خاصی وارد گردیده است. همه ی ما ایرانیان سال جدید را با درخواست از خداوند «مقلب القلوب» آغاز می کنیمتا درون های ما را به بهترین حال متحول گرداند.

فکر کنیم و کوتاهی های امسال خود را در نظر اوریم .در این نوروز باستانی دست به دامان پر برکت ولی نعمت خویش امام زمان (عجل) زده و از استمداد و عاجزانه مسئلت کنیم که ما را در جبران کوتاهی های خویش یاری فرمایند:

(یا ایها العزیر مسنا و اهلنا الضر وجئنا  بیضاعه  مزجه  فاوف لنا  اکیل و  تصدیق علینا  ان اله یجری المتصدقین)

عیدانه ششم

برترین صله

صله رحم و ارتباط باخویشاوندان از رسوماتی است که ما ایرانیان خصوصا در ایام سال جدید به آن پای بند هستیم. اما صله رحم و برقراری پیوند و ارتباط عاطفی و مستمر با بستگان از جمله اعمالی است که در نظام ارزشی و هنجاری اسلام از جایگاه والایی برخوردار است . قرآن کریم در آیات متعدد و تحت عناوین مختلفی همچون توصیه به رعایت ارحام احسان به والدین و دوری گذیدن از ازار آنها انفاق به خویشاوندان اجتناب از قطع رحم بی توجهی به حقوق بستگان ...

به تشریع مسئله صله رحم و تبیین برخی احکام و آثار آن پرداخته است این توصیه ها معرف گویایی از اهمیت این عمل عبادی اجتماعی در نظام ارزشی اسلام و تاثیر بیبدیل ان در ایجاد و تحکیم همبستگی و پیوند مشترک میان اعضای خویشاوندان و نهایتا جامعه به حساب می آید در قران به جهت اهمیت صله رحم این عمل در ردیف پرستش خداوند قرار می گیرد

( و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل تا تعبودون الا اله و بالوالدین احسانا و ذی القربی و الیتاما و المساکین)

به یاد آورید زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جزء خداوند یگانه را پرستش نکنیم و نسبت به پدر و مادر نزدیکان و یتیمام و بینوایان نیکی کنیم همچنین در قران کریم کسانی که قطع رحم می کنند سزاوار لعن خداوند دانسته و می فرماید:

(فهل عسینم ان تولیتم أن تفسدوا فی الارض و تقطعو ارحامکم* اولئک الذین لعنهم اله . . . )

«اگر رویگردان شوید آیا جز انتظار می رود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمیید آنها کسانی هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته »

در روایات معصومین (ع) نیز نسبت به این نعمت مرضیه تاکید شده است که به برخی از انها اشاره می کنیم:

حضرت علی می فرمایند : برترین خصلت صله ارحام و ارتباط با خویشان است

اما باقر (ع) می فرمایند :

«هیچ قدمی از آنچه برای صله رحم برداشته می شود بهتر نیست»

همچنین در متون روایی اثار مثبت دیگری از جمله فزونی عمر ازدیاد روزی افزایش محبت میان خویشان بخشش گناهان و . . .برای صله رحم ذکر گردیده است.

در منابع دینی و اعتقادی شیعیان از امام زمان همچون پدری دلسوز مهربان یاد شده است :

(الاامام الانیس الرفیق الوالد و الشفیق ولام البره بالولد الصغیر . . . )

امام امینی یار ، پدری مهربان برادری دلسوز و مادریست پناه برای فرزند خردسالش لذا طبق طبق موارد فوق صله با امام زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از مهمترین وظایف شیعیان در عصر غیبت صله و پیوند با آن حضرت می باشد قرآن مجید در این باره می فرماید:

(و الذین یصلون ما أمر اله به أن یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء الحساب)

مردم با ایمان کسانی هستند که به فرمان خدا به کسانی که باید پیوند دوستی نمایند صله و پیوند میکنند و از خدا می ترسند و اشدائد و سختی های روز قیامت بیمناک و ترسانند »

امام رضا (ع) نیز در رابطه با صله و پیوند با امام می فرمایند پیوند ما آل محمد به عرش الهی متصل بوده و پیوسته می گوید خدایا رحمت کن کسی که به من صله کرد و جدا و قطع کن هر کس را که صله ما را قطع کند.

این صله و پیوند مفهوم وسیعی داشته و در ابعاد متعددی مصداق پیدا می کند صله با امام چه با مال ، جان ، توانایی های فکری و معنوی از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و شیعیان موظف اند با تمامی امکانات خود در این مسیر قدم بردارند.بایستی توجه داشت که شاکله ی و اساس صله با امام نیت درست و صحیح لذا در آغاز سال نو باید با توسل و تضرع به امام عصر از ایشان درخواست نماییم که نیت مارا از هر گونه ریا و ناخالصی پاک نموده و ضمیر و اندیشه ما را به بهترین و بالاترین نیت ها دلالت نماید.که این دعا همواره از درخواست های ما می باشد

(الهم . . . انته نیتی الی احسن الئیات و بعملی الی احسن الاعمال)

« پروردگارا در این سال جدید نیت مارا در خدمت گذاری به مولای مان نیکوترین نییات قرارده و ما را توفیق ده تا ضمن اداء یک وظیفه واجب در عصر غیبت زندگی سالم و توام با معنویت در سایه ی مولای مان تمرین نموده و از خاطر نبریم که سفره نشین جیره خواران بزگوار بوده و هستیم.

عیدانه هفتم

نوروز پر افتخار

خاطرات تلخ و شیرین انسان هموواره نقش مهمی در زندگی او ایفا میکنند. آدمی در هنگام خلوت خود با مراجعه به خاطرات تلخ از گذشته ی نابسامانش پند می گیرد. با شیرینی های آن تجدید پیمان کرده و می کوشد تا حد توان آن ها را در ذهن خود جایگزین سازد.

نوروز از سنن باستانی و تاریخی ما ایرانیان بوده و هم چنین عید نوروز برای ما مسلمانان مبدا اتفاقات تامل برانگیزی می باشد که بررسی هر  یک از این وقایع هر وجدان آگاهی را به قضاوت فرا می خواند. اما در این میان عده ای با تلاش خود مبنی بر صرفا ایرانی جلوه دادن عید نوروز از جنبه های روحانی و معنوی آن کاسته اند. چرا که امام صادق (ع) در توضیح وقایع داده در نوروز می فرمایند:

« نوروز :   روز شکفته شدن اولین گل در زمین است

روز استقرار یافتن کشتی نوح در زمین است

روز آغاز بعثت پیام خاتم (ص) است

روزی است پیامبر (ص) در غدیر خم برای ولایت امیرالمومنین (ع) از مردم  اقرارگرفت.

روز بیعت مجدد مردم با امیرالمونین (ع) پس از 23 سال غضب خلافت است

از روزهای ما  و روز های شیعیان ماست»

توجه داشته باشیم که مذهب تشیع این وژگی ممتاز را دارد که با ذکر هر واقعه پیام آن جریان را منتشر کرده تا اذهان اگاه با دریافت آن نکات توان تصمیم گیری صحیح را داشته باشند چنانچه در مسیر درست و صراط حقه حرکت می کنند با روحیه و قدرت مضاعف به مسیر خودادامه داده و در صورت بیراهه روی توفیق تجدیدنظر و اتخاذ مسیر درست را از دست ندهند.

حال اگر ما به دنبال پیام عید نوروز به عنوان عید اسلامی و نشر این پیام هستیم از یاد نبریم که پیامبر اکرم (ص) بعثت خود را با اعلام ولایت امیرمومنان (ع) آغاز ادامه و به پایان رساندند. ولی در این میان عده ای منافق به منظور دست یابی به مطامع دنیوی خود مسیر صحیح حرکت را تغییر داده و به جای حرکت ئر صراط مستقیم که همان راه علی و اولاد معصومشان (ع) است مردم را تنها با گذشت هفتاد روز از اعلان رسمی و عمومی پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر خم به بیراهه بردند.

از یاد نبریم که پیامبر اسلام (ص) در نوروز بعثت خود را با معرفی دین اسلام و اعلام ولایت امیرمنان (ع) اغاز فرموده و با تقارن اولین عید غدیر با نوروز نیز با اعلام مجدد ولایت ائمه (ع) رسالتشان را به پایان رساندند.

لذا در سال جدید با تداعی این خاطرات تلخ و شیرین باید راه آن بزرگواران را ادامه دهیم قدری تامل کرده و فرصت ها را از دست ندهیم . زمین را از حجت خدا خالی ندانیم و در نشر پیام عید نوروز کوشا باشیم.

هم اکنون با اخرین وارث غدیر امام عصر (ع) تجدید بیعت کرده و عرضه بداریم:

مولای  من! اگر در روز غدیر توفیق یاریمان نکرده که در رکاب رسول خدا (ص) و در زمره ی یاران شما باشیم و با جد مظلومتان – امیرمومنان (ع)- بیعت کنیم اما امروز با شما که خلف صالحشان و آخرین وصی پیامبر خاتم (ص) می باشید تجدید بیعت کرده و تا ابد دست از پیمان خود بر نمی داریم.

در این سال جدید پیمان می بندیم که از شما اطاعت کنیم و خواست شما را برخواست خود مقدم بداریم.

مولای من ! توفیق خدمتگذاری به آستانت را از ما سلب نفرموده و ما را در مسیر خودتان استوار دارید.

نظرات 27 + ارسال نظر
خاطره شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:30 ب.ظ

قد این چند روزی که نیستید براتون نوشتم.(طولانی شد)
سلام بر آقای دکترعزیزکه با دلنوشته هایتان این دل سیاه مان را اندکی به خود میاورید ، خداوند به شما خیر دهد و انشااله که جز یاران آن امام غریب باشید
پست طولانی والبته به جایتان را خوندم و آنچه عقل کوچکم برداشت کرد این بود که همه تلاشها باید در یک جهت باشد و آن مهمترین کاریست که هر مومنی واجب است انجام دهد و آن هم فراهم کردن زمینه ظهور است. چقدر زیبا بیان فرمودید این وظیفه را که از آن غافل هستیم و شاید گمان نمی کنیم این همان معنی واقعی انتظار است، تا کسی صالح نباشد، نمی تواند منتظر مصلح باشد.
"بایستی توجه داشت که شاکله ی و اساس صله با امام نیت درست و صحیح لذا در آغاز سال نو باید با توسل و تضرع به امام عصر از ایشان درخواست نماییم که نیت مارا از هر گونه ریا و ناخالصی پاک نموده و ضمیر و اندیشه ما را به بهترین و بالاترین نیت ها دلالت نماید.که این دعا همواره از درخواست های ما می باشد
(الهم . . . انته نیتی الی احسن الئیات و بعملی الی احسن الاعمال)
« پروردگارا در این سال جدید نیت مارا در خدمت گذاری به مولای مان نیکوترین نییات قرارده و ما را توفیق ده تا ضمن اداء یک وظیفه واجب در عصر غیبت زندگی سالم و توام با معنویت در سایه ی مولای مان تمرین نموده و از خاطر نبریم که سفره نشین جیره خواران بزگوار بوده و هستیم."
خودسازی به نظر من اولین قدم برای انتظار است.
مدتی است که بسیار زیاد جگرم برای امام زمان کباب می شو د که چطور با این همه علم و درایت و بر حق بودن، ما انسانها را در این اجتماع انسانی مان تحمل می کنند،با این همه بدبختی و نکبت که برای خودمان درست کردیم و درش غوطه می خوریم و عین خیالمان نیست! در حالی که من با این علم اندکم نمیتوانم لحظه ای تحمل کنم و خدا خدا می کنم که امام زمان بیاید و این اوضاع نابسامان ما را سامان دهد، بر این همه دروغ و ریا و فیلم بازی کردنمان و در دنیا و بازی هایش غرق شدنمان شایسته است بسی گریست و بسی کمر همت بست و شبها تا صبح دعا کرد و دست به دامن آقایمان شد تا هدایتمان کند و مسیرمان را به صراط مستقیم وصل کند، تا کمک کند که شاید آدم بشیم و کمی به فکر خودمان باشیم و به روز رستاخیزمان هم نیم نگاهی داشته باشیم. کاش اندکی و اندکی بیشتر از وقت و دلنگرانی که برای کارهای روز مره مان داریم و در بدست آوردن آرزوهای دنیاییمان به در و دیوار می زنیم، به دنبال امام زمانمان می گشتیم ، در روابت داریم که اگر مومنان ما آنقدر که به دنبال مرغ گمشده شان می گردند به دنبال امام زمانشان می گشتند وی را می یافتند. چقدر غمناک است این همه غربت و این همه مظلومیت .وای و هزار وای بر چون منی ...
در پناه خدا

وانیا یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:41 ق.ظ http://vaniya1859.persianblog.ir

سلام سال نو مبارک

میلاد یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:54 ق.ظ

سلام مهدی جان
چیکار کردی پسر ؟!!! عجب پست بلند بالایی

باید اجازه بدی سر فرصت بیام بخونمش و نظر بدم

ولی خیلی بلندهااااااااااااااااااا

فهیمه یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:01 ب.ظ http://0purity0.blogfa.com

سلام.
یه کم سرم شلوغه...
به زودی میام و می خونمتون حتما... می دونم که باید عالی باشه.
از لطف همیشگیتونم ممنونم

علی لرستانی یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:28 ب.ظ http://alilorestani.persianblog.ir/

امیدوارم خوش گذشته باشه...

پونه سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:44 ق.ظ http://jojo-bijor.mihanblog.com

سلام برادر عجمی عزیز.
سال نو مبارک .امیدوارم خوش گذشته باشه.
پست خیییییییییییییلی طولانی بود اما بالاخره خوندم.!!!!
جالب بود و خیلیییییییییییییییییییی طولانی بابا فکر مخ ما هم باش یهو تیلیت میشه هااااااااا

یوسف پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:34 ب.ظ http://clownideas.blogfa.com/

به به! عجب نگاه رمانتیکی داری شما!
در نوشتهاتونم علاقه به اهل بیت و ... موج میزنه!
والا زدی نوروز و با رسم روسم عربی لت و پار کردی!!
یا احیانا دچار یک ایدئولوژی " اصل متنفری " شدی؟؟
هی.... بزار یک شعر واست بگم تا بدونی علت سکوت امثال من در برابر برخی مسائل چیه...


یوسف از جان خود سیری؟
که خاموشی نمی گیری؟
لبت را چون لبان فرخی دوزند
تو را در آتش اندیشه ات سوزند
ھزاران فتنه انگیزند
تو را بر سر در میخانه آویزند


اما اینم در مورد اووونا!

به گرد کعبه می گردی پریشان
که وی خود را در آنجا کرده پنھان
اگر در کعبه می گردد نمایان
پس بگرد تا بگردیم، بگرد تا بگردیم
در اینجا باده می نوشی
در آنجا خرقه می پوشی
چرا بیھوده می کوشی
در اینجا مردم آزاری
در آنجا از گنه عاری
نمی دانم چه پنداری
در اینجا ھمدم و ھمسایه ات در رنج و بیماری
تو آنجا در پی یاری
چه پنداری؟
کجا وی از تو می خواھد چنین کاری
چه پیغامی که جز با یک زبان گفتن نمی داند
چه سلطانی که جز در خانه اش خفتن نمی داند
چه دیداری که جز دینار و درھم از شما سفتن نمی داند
به دنبال چه می گردی که حیرانی
خرد گم کرده ای شاید نمی دانی


شرمنده ... ما سیاست شده خونمون!!

میلاد جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام اقا مهدی

مرد حسابی کجایی ؟ رفتی حاجی حاجی مکه

نمیگی دلمون برات تنگ میشه

برگد وبلاگ خوبه قلم خوبه کامنت خوبه همه چیز روبراه هاا
دوستان ناباب وبلاگیم هستناااااااااااا

منتظرتیم ای منتظررر مهدی

رویا جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:36 ب.ظ http://royaeshghman.blogfa.com

خسته نباشید.......وب خوبی داری عزیزم.....به منم یه سر بزن خواستی لینکت کنم

کورش تمدن جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:29 ب.ظ http://www.kelkele.blogsky.com

سلام بریگانه دکتر بلاگستان
دکتر شما نمیخواهید بیخیال عید و تعطیلات بشید؟

غمگین جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:42 ب.ظ http://www.dardedele-eshgh.blogfa.com

سلام
چه میشود کرد روزگار ما هم اینجوریه

------------------------______$$_________$$$
_____________________$$$$_______$$$___$$$$$
____________________$$$$$$_____$$$___$$$$$$$
___________________$$$_$$$$___$$$__$$$$____$
___________________$____$$$$_$$$$_$$$
_______________________$$$$$$$$$$$$$$
آپم و منتظر حضورت _______$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
____هستم__________$$___$$$$$$$$$$$$$$$$$
..____________@ __$$____$$$$_$$$_$$$__$$$$$
_________€€€€€€€€$____$$$$___$$__$$$$___$$$
______€€€€€€€€€€€€€€__$$$_____$$___$$$____$$
____€€€€€€€€€€€€€€€€€€_$$_____$$$___$$$____$
___€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€_$$_____$$____$$$
__€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€_$_____$$$____$$
_€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€____ __$$$____$
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€______$$$
$$$___$$$___$$$___$$$___$$$_____$$$
_°_____°______°_____°_____°_____ _$$$
_____________€__________________$$$
_____________€__________________$$$
زود بیااااااااااا ____€_________________$$$$
_____________€._______________$$$$$
_____________€..____________ $$$$$$$$
____________€€€€€€€._..-♥*°*♥-.._ ~~~*°*~~~
~~~ _..-♥*°*♥-..~~~~ _..-♥*°*♥-.._
_..-♥*°*♥-..__..-♥*°*♥-.._

میلاد یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:51 ب.ظ

مهدی خان عجب ب ب ب
کجایی تو پسرررررررررررر

بخدا دلم برات تنگ شده هاااااااااااااااااااا

انقده کلاس برای این بچه ها نزار اقای دکترررررررر

پاشو بیا اینجا بنویس دلم باز شه

دلم خوش بود یکی از عشقم مینویسه هااااا

پاشو بیا پسر

فهیمه دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:03 ق.ظ http://0purity0.blogfa.com

کجایین آقا؟!
دلمان تنگید!

نازنین سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:12 ق.ظ http://her-her-ker-ker.blogfa.com/

سلام فسقلی جوون ... امیدوارم خوب باشی عزیز دلم ...

ببخش که دیر اومدم ... ممنونم ازت که تو این مدت لطف داشتی و برام پی ام میذاشی ...

ممنونم ازت ....

شاید برای تبریک سال نو خیلی دیر باشه ...[خجالت] ...فقط میتونم برات آرزو کنم سال خوبی در پیش داشته باشی ...

[بوسه][بوسه] ... این بوسا هم مال عید بود ....[نیشخند]


فاطمه سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 05:47 ب.ظ http://whitehour.persianblog.ir/

عجب پست نفس گیری بود.خب یکم خلاصش میکردی؟

فاطمه (شمیم یار پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:19 ب.ظ

سلاممممم جناب فسقلی
کجایی جناب؟؟؟
ای بابااااااا..
امیدوارم تنت سالم باشه و روزگارت خوش

خدیجه زائر شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:21 ب.ظ http://480209.persianblog.ir

سلام به پسر خوب و نازنینم............کجائی مادر ؟ همه سراغتو می گیرن.امیدوارم هر جا هستی صحیح و سلامت و دلخوش باشی.
یا حق

[ بدون نام ] چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:50 ب.ظ

کجایین؟!
دارم نگران می شم.

آوا پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:34 ق.ظ

سلام!!!!!!!!!کی آپ فرمودین شما!!
چقد عقب افتادم من!!هرجاهستین
شادوسلامت باشین.به ۹۰ که
نرسیدم اما پیشاپیش۹۱
شما مبارک جناب
یاحق...

فهیمه پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 03:26 ق.ظ http://0purity0.blogfa.com

سلام
برنگشتین؟

غمگین جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 09:12 ب.ظ http://www.dardedele-eshgh.blogfa.com

سلام
خوبی
کجایی تو چرا نیستی
منتظرتم ها
بدو بیا

کرگدن دل نازک جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:39 ق.ظ http:// karrgadan.blogfa.com

گویا بازگشته ایم! [ناراحت]

احسان شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:03 ق.ظ http://ehsanic.blogfa.com/

سلام مهدی جان
محمدم
لینکت کردم
به وبلاگم سر زدم
لینکم کن
از این به بعد هم بیشتر سر بزن
میخوام وبلاگو بروز نگهدارم

فهیمه چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:19 ب.ظ http://0purity0.blogfa.com

برای همه چیز ممنون... خداحافظ

نازنین پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:34 ق.ظ http://her-her-ker-ker.blogfa.com/

آپم رفیق .... .

حمید دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:29 ق.ظ http://noushkhand.blogfa.com

سلام دکتر.

کم پیدایی، منتظری عید سال دیگه رو تربیک بگی؟

کورش تمدن پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:33 ق.ظ http://www.kelkele.blogsky.com

سلام دکتر
این تبریک سال ۹۱؟
کجایی پس؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد